Argumente pro si contra Educatiei Montessori
In domeniul educatiei si al instructiei, un
experiment asemanator cu cel realizat de Maria Montessori nu s-a realizat pana
la ea.Copilul nu era cunoscut asa cum se dezvaluie el in conditiile
autoeducatiei si autoinstructiei. Nu se
cunoastea procesul de educatie si instructie in spontaneitatea lui naturala, ci
numai in conditiile dirijarii lui rationale de catre adulti educatori,
calauziti ei insisi de idei si principii mai mult sau mai putin arbitrare,
empirice sau deduse din speculatii filozofice, de prejudecati multiseculare si
biblice in privinta “firii” copilului, buna sau rea, dupa sursa de pregatire a
educatorului concret.
Ca om de stiinta, Maria Montessori era
convinsa ca adevarul despre copil si despre caracteristicile naturale ale
vietii lui nu poate fi cunoscut decat in
conditiile si pe caile indicate de stiinta vietii, de biologie, studiindu-I pe
copii asa cum a studiat Fabre viata insectelor ,adica observand modul ei natural, spontan, in conditiile de
viata ale speciei respective, in cazul nostru, in conditiile de viata ale speciei
omenesti,dntr-un anumit stadiu al
dezvoltarii sale.
Petru a-si pune in practica ideile pe care
le avea in legatura cu instrurea copiilor,
Maria Montessori reuseste sa puna bazele unei” Case a copiilor” si pentru ca
totul sa fie asa cum isi dorea avea nevoie de educatoare care sa respecte reguli
de conduita educationala, care sa renunte la orgoliul educatorului care
”modeleaza” el omu din”ceara moale” a
copilului, care intervine instinctiv sau din obligatie morala in dirijarea
activitatii lui , era greu de gasit printre educatori cu o pregatire pedgogica
in spirit traditional.
Nmeni nu era dispus sa accepte aceste
condiii, ele pesupuneau o autoeducatie greu
de realizat si anume de a stapani pornirile instinctive de dominare, de autoafirmare,
de a nu considera scoala si catedra ca scena de pe care profesoul isi etaleaza in fata copiilor nestiutori si
uimiti, intelepciunea inteligenta si eruditia sa, care toarna si trverseaza in
constiinta si mintea goala a copiilor
cultura sa, in timp ce copiii sunt tinuti imobili, tintuiti in banci sa
asculte, sa nu vorbeasca, sa repete ce li se spune si sa
faca ce li se spune.Nimeni nu era dispus la o astel de “sujba pe care in critica
sa, Roger Cousinet o numea slujba de “salahor inelectual”, nu de educator.
O intamplare decisiva pentru viitorul
experimentului sau si pentru evolutia ulterioara a metodei Montessori, a fost
aceea ca materialul viu cu care a lucrat in prima ei cercetare din
“scoala”-casa a copiilor din Strada dei
Marsi din Roma il constituiau niste copii mici din paturile sociale cele mai
sarace si obidite, copii de muncitori, lipsiti aproape incomplet de influenta
educativa a parintilor, aceste conditii concrete s-au dovedit a fi favorabile
unei dezvoltari necunoscute pana aici a
personalitatii copiilor, ducand la rezultate superioare fata de cele din
scolile obisnuite, rezultate de-a dreptul spectaculoase, care se puteau
verifica practic de catre oricine.
In felul acesta, Maria Montessori a
transformat scoala traditionala in locuinta, scoala imobilitatii, a tacerii si
ascultarii, intr-o scoala a miscarii, a vorbirii, a afectivitatii si a muncii
efective.
Principiul ”activitatii proprii”
caracterizeaza si pedagogia prescolara a
premergatorului sau, Froebel, dar Maria Montessori respinge apropierea ce se
face intre metoda ei si cea froebeliana.
Se spune ca August Messer a fost cel care
s-a apropiat cel mai mult de metoda montessoriana.
Pentru Maria Montessori munca nu este un
principiu de la care a plecat in construirea metodei, ci un efect descoperit de
ea, al unor conditii de viata reala, care releva o nota esentiala a fiintei
omenesti.
Prin aceastaa, sistemul montessorian se
deosebeste de toate sistemele pedagogice din trecut, care au plecat de la
principii apriorice, ca si de cele contemporane care pleaca de la principii
filozofice: naturalismul romantic a lui Rousseau, oraganicismul lui Spincer,
spiritualismul neohegelian, voluntarismul lui wundt, energetismul lui Oswald,
filozofia vietii lui Dilthey, pragmatismul lui James, instrumentalismul lui
Dewey.
Prin felul in care a pus si a rezolvat
practic problemele educatiei si instructiei, Maria Montessori apartine marii
miscari contemporane care urmareste punerea stiintei si a tehnicii in serviciul
progresului uman, in toate domeniile.
Asupra efectelor de “normalizare” a
personalitatii infantile in mediul montessorian s-au scris lucrari recente
edificatoare.S-au citat marturiile a numerosi parinti care au constatat aceste
efecte asupra copiilor lor, copii care si-au schimbat comportamentul si acasa.
“Am auzit de mai multe ori spunandu-se ca doamna Montessori nu se preocupa de
disciplina si m-am mirat cum poate sa lucreze intr-o sala plina de
copii…trimitand pe copilul meu care avea trei ani sa-si petreaca diminetile
intr-o scoala Montessori, am constatat ca nu peste mult timp a devenit o fiinta
omeneasca mai disciplinata…Pentru descoperirile pedagogice se cere geniu, dar
pentru educatorul care urmeaza sa le aplice nu se cere geniu. Lui I se cere
numai sa procedeze corect cand ii invata pe copii, precum si o doza de simpatie
si de rabdare, lucruri care nu sunt nicidecum obisnuite. Ideea fundamentala
este simpla: disciplina adevarata nu consta in impunerea externa, ci in
obisnuinta mintii, care se indreapta in mod spontan mai degraba spre activitati
de dorit,decat spre cele nedorite.Lucrul cel mai uimitor este marele succes in
gasirea unor metode tehnice prin care se modernizeaza aceasta idee in
educatie.In aceasta privinta, domana Montessori si-a castigat cel mai inalt
merit.”
Cele mai inversunate critici ce s-au adus
si se aduc Mariei Montessori din partea adeversarilor declarati ai metodei, dar
si din partea unor adepti credincioasi ai sai, constau in faptul ca ea elimina
jocurile si povestile cu elemente supranaturale din educatia copiilor, mai ales
a celor foarte mici, care nu pot face dinstinctie intre real si ireal si iau drept realitate tot ce le spune adultul,
in naivitatea si increderea lor, in buna-credinta a adultului.
Ca si alti oameni de stiinta contemporani,
ca de exemplu, Levy-Bruhl, Maria Montessori face dinstinctie intre gandirea
naturala, rationala, intemeiata pe simturile controlabile de inteligenta omului
si de practica lui, si intre mentalitatea mistica, supranaturala, in care vede
o insemnata predica in calea maturizarii gandirii rationale a omului.
Dupa Maria Montessori, problema cea mai
importanta a omenirii adulte este nu aceea de a “fauri” oameni noi, ci de a
elibera oameni vechi, care de veacuri au fost mutilati in copilaria lor.Datoria
si misiunea educatorilor si a oamneilor politici este, dupa ea, de a crea in
jurul copiilor acel mediu si a inaugura acele relatii sociale care sa poata
hrani omul din copil, ca el sa poata creste sanatos, normal si deplin, ca om al
timpului sau.
Maria Montessori este primul “pedagog” care
nu a mers, ca in trecut, pe drumul care pleaca de la omul “ideal”- la omul
real, ci de la omul real, isoric, pe care societatea are datoria, mai presus de orice alta
datorie, de a-l ajuta sa creasca normal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu