duminică, 4 mai 2014

Rolurile si competentele profesorului

                                    



        A fi profesor insemna daruirea cunostintelor proprii si formarea unor noi valori.
Aptitudinea pedagogica presupune un complex de insusiri psihopedagogice ce asigura educatorului inalta eficienta in procesul de formare a personalitatii elevului, aptitudinea pedagogica se formează si se dezvolta în contextul invatarii şi exersarii profesiunii de cadru didactic.
       Nivelul inalt de cunostinte, deprinderi, abilitati şi devotament, al profesorului poate fi ilustrat prin urmatoarele afirmatii fundamentale:
-Cadrele didactice se dedică elevilor si activitatii didactice;
-Cadrele didactice cunosc conţinutul predat şi au cunostintele pedagogice necesare;
-Cadrele didactice sunt responsabile pentru controlul şi monitorizarea activitatii de invatare a elevilor;
-Cadrele didactice reflecteaza sistematic asupra activitatii lor si invata din experienta;
-Cadrele didactice sunt membre ale comunitatilor educationale;
     Profesorul trebuie sa dea dovada si de competente manageriale acestea fiind:compente de comunicare, competente de conducere si coordonare,competente care vizeaza propria dezvoltare,competente de gestionare a resurselor si administrative,competente psihosociale,competente de utilizare a tehnologiilor,competente de evaluare.
       Organizatia clasa este o configuratie la fel de complexa ca oricare alta, evolutiva (se dezvolta treptat si neintrerupt) si dinamica (schimbare continua), prin faptul ca se construieste permanent in urma actiunii concentrate a celor implicate aici.
         Pozitia cadrului didactic este foarte importanta.
In primul rand, cadrul didactic trebuie privit din interiorul grupului, ca membru a grupului si variabila existentiala determinata a organizatiei (El este singurul adult intr-un grup de copii; El reprezinta lumea adultilor si promoveaza valorile acestei lumi pentru care se pregatesc cei mici; El este figura centrala pentru copil; El formeaza judecati de valoare, El este modelul).
Rezultatele invatarii sunt dependente si de perfomantele grupului, de climatul psihosocial al clasei, de modurile de organizare a elevilor, de aprecierea celorlalti, de afirmarea unor lideri, de climatul educational si moral al gruplui din clasa de indeplinirea rolului de lider al profesorului in clasa.Proiectarea situatiilor de instruire nu poate fi realizata numai din prescpectiva cognitiv-didactica, ea trebuie sa fie  intregita cu o perspectiva social-relationala.
          In acest sens, cadrul didactic este privit ca un conducator social al grupului. El nu mai poate ramane doar un simplu transmitator de cunostinte, ci si un manger al grupei de copii.
Lumea contemporana este in plina evolutie, schimbare. Copiii trebuie pregatiti pentru lumea viitorului.Aceasta presupune si schimbarea cadrului didactic.El nu mai poate ramane doar purtatorul si transmitatorul de informatie, el trebuie sa incite capacitatile de initiativa ale elevilor, sa plaseze, sa plaseze copilulu in centrul unor experiente integrale de studiu, invatarea, traire, comunicare, evaluare, actiunea sa fie inaintea vorbeipentru a nu forma pseudonotiuni legate de cuvinte goale. 
        Pentru a putea transmite cunostinte in conformitate cu standardele actuale, profesorii trebuie sa cunoasca materia in profunzime si sa manifeste mobilitate intelectuala pentru a-i putea ajuta pe elevi să creeze „harti cognitive”, sa opereze conexiuni intre diverse idei si sa abordeze prejudecatile. Cunoaşterea continutului se refera la procesul de predare, incluzand cele mai utile modalitati de reprezentare si transmitere a continuturilor, precum şi modalitatile de a transmite cu maximă eficienta conceptele specifice unei lectii sau a unui subiect.
       Calitatile unui bun profesor nu se refera doar la competenta sa didactica ci si la capacitatile sale empatice si sociale. Astfel, a avea competente de specilitate in functie de domeniul predat si pedagogice este importatnt dar nu de ajuns, pentru a fi intr-adevar un profesor apreciat de catre elevii sai.
In primul rand, calitatile unui bun profesor implica  avea anumite abilitati sociale de a patrunde in viata interioara a grupului de elevi, abilitati empatatice, de a intelege copiii, si a putea privi lumea prin ochii lor, si nu in ultimul rand, valori superioare, caci profesorul este un model pentru elevii sai.Printre calitatile unui bun profesor sunt tactul si talentul pedagogic, capacitatea de a forma mintea si tinerilor, de a preda in mod creativ, si de a nu se limita doar la un monolg plictisitor,modul in care un profesor comunica cu elevii sai
         Este esential iar daca acesta gaseste moduri atractive de a prezenta informatiile si inceraca o interactiune adevarata cu elevii sai, rezultatele se vor observa imediat.Dragostea pentru copii este una in calitatile esentiale pentru un bun profesor, el trebuie sa iubesac si sa inteleaga copiii.Atituinea profesorului fata de copii pune amprenta asupra relatiilor in clasa iar daca acesta le arata elevilor sai, dragoste,respect si intelegere, procesul didactic va fi mult simplificat.
De asemenea un profesor trebuie sa dea dovada de empatie, care insemana intuitie intelegere, a putea patrunde in lumea interioara a copilului,si a putea sa privesti lucruruile din perspectiva sa.

Profesorul trebuie sa isi formeze un stil pedagogic democratic si nu autoritar, sa tina cont de nevoile elevului, nu numai de obligatiile lui,sa aiba acea vocatie pentru cariera lui,vocatie ce insemana atat motivatie interioara, cat si dragoste pentru copii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu